donderdag 29 oktober 2009

Moralisten

Waarschijnlijk net als half Nederland had ik hele gelovige grootouders, werd het een generatie daarna al een stuk minder met de gelovigheid (in mijn geval werd het gehalveerd: mijn moeder gelooft nog steeds behoorlijk fanatiek en mijn vader eigenlijk niet meer) en zelf geloof ik meer in Quantum Physics en The Field.
Begrijp me goed, ik heb niets tegen godsdiensten. Waar ik wel moeite mee heb is als een goedsdienst mij de wet voorschrijft. Mij vertelt wat ik moet doen omdat zij dat goed vinden. En of het nou de Islam, het Christendom of de RoepieRoepie betreft, ik heb er de pest aan als ze mij voorschrijven wat ik MOET. Zij mogen van mij geloven wat ze willen, op vrijdag of zondag doen wat ze willen, lekker hun feesten vieren, gezangen zingen en hun ding doen zolang ik (en anderen) er maar geen last van hebben. En ik val hun ook niet lastig met mijn favoriete tijdsbesteding.
En hoe het dan een klein splinter groeperinkje als de Christen Unie toch weer lukt om er voor te zorgen dat wij op zondag geen boodschappen meer mogen doen is voor mij onbegrijpelijk. Als er democratisch besloten wordt dat de winkels op zondag gesloten moeten blijven bijv. omdat de kleine ondernemers gespaard moeten worden kan ik daar best mee leven. Maar dat ze dicht moeten omdat God toen ook ging uitrusten is voor mij een flinke brug te ver.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank u