donderdag 22 oktober 2009

AOW

Het zal voor een zelfstandig ondernemer wel anders liggen. Per slot van rekening regelen wij (of in ieder geval ik) het pensioen zelf. Maar ik hoor de laatste tijd zoveel onzin dat ik me er toch even mee wil bemoeien.
Volgens mij (in mijn wereldbeeld) heeft good old Drees ooit het pensioen bedacht zodat mensen de laatste paar jaar van hun leven rustig konden genieten. Even tijd voor de vrouw, wat hobbies en andere geneugten des levens zonder meer te hoeven buffelen. Op basis van de levensverwachting, die toen een jaar of 67 was, mocht iedereen dan gemiddeld nog 2 jaar genieten. Uit dat simpele rekensommetje kwam toen dus (67-2) de leeftijd van 65 en dat getal is een eigen leven gaan leiden. Het gaat niet om die 65, het gaat om die 2 jaren dat je nog mag genieten zonder te hoeven werken. En met een levensverwachting van 79 vind ik het in de traditie van Drees wel meevallen dat we maar ophogen naar 67.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank u