woensdag 7 oktober 2009

Lean

Tot mijn grote vreugde krijgt het lean gedachtengoed meer en aandacht in de administratieve wereld. Ik ben het bij een aantal gemeenten tegengekomen en in de gezondheidszorg, waar ik momenteel werkzaam ben, begint het ook steeds verder door te dringen.


Eigenlijk bestaat lean al ruim 15 jaar en is het over komen waaien toen een Amerikaanse onderzoeker de Toyota fabrieken beozcht. Wat hij daar aantrof (en dan ga ik nu even heel kort door de bocht) was een manier van denken waarbij continue verbetering en het werken vanuit toegevoegde waarde voor de klant centraal staat. Dat lijkt een soort van open deur maar de consequenties van het vergaand doorvoeren van deze filosofie zijn bijzonder groot en dat geldt ook voor de te behalen resultaten.


Binnen lean worden een aantal technieken, instrumenten, methoden zo je wilt, onderscheiden die, mits goed toegepast, heel veel voordelen met zich meebrengen. De bekendere zijn Kaizen, JIT en 5S. Vanuit lean gezien is het dus helemaal niet de bedoeling om zoveel mogelijk mensen weg te werken (wat wel vaak het vooroordeel is), veel meer gaat het om het verbeteren van processen en het toevoegen van waarde voor de klant waarbij het soms nodig is om mensen anders te laten werken. Het is een management filosofie waarbij het gaat om leiderschap, mensen en management. Vanuit mijn motto "meer doen met minder" sluit Lean dan erg goed aan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank u