zaterdag 31 oktober 2009

Huh?

De laatste tijd verschijnen er steeds meer boeken die ik interessant vind. Of was dat altijd al zo en valt het me nu pas op. In ieder geval is voor mij het boekje Huh? weer een van die puzzelstukjes die die 2 losse delen aan elkaar plakken. Enerzijds is er het systeemdenken. Jarenlang heb ik met veel plezier en succes gewerkt met de ideeen uit de systeemtheorie. Reinforcing loops en dat soort werk over oplossingen die tijdelijk beter werken en daarna het probleem eigenlijk alleen maar verergeren. Wat ik altijd wel een mooi voorbeeld vind is mensen die op een heel streng dieet gaan, tijdelijk inderdaad afvallen en een half jaartje later boven het gewicht zitten waarop ze ooit begonnen zijn. Of een schooljuf die harder gaat praten om boven de kinderen uit te komen. De kinderen kunnen nu hun eigen gesprek niet meer verstaan waardoor ze ... Nou ja, het punt is duidelijk denk ik. Ik heb de systeemtheorie eens gebruikt bij een grote ICT dienstverlener met een overbezette helpdesk. Ze wilden de helpdesk ontlasten door betere software uit te leveren en dat zou bereikt worden door beter te testen. Wat bleek: de helpdesk had het drukker dan ooit. Om een lang verhaal kort te maken zorgde het betere testen voor veel meer drukte op de ontwikkel afdeling die verder achterop kwamen met hun reguliere productie waardoor de helpdesk werd belaagd met ...
Oplossingen die erg voor de hand liggen werken dus soms tegendraads. En hoewel ik geen reclame voor boekjes wil maken weet Huh? op een goede manier gebruik te maken van wat ze omdenken noemt. Als verandermanager ben ik ook steeds bezig met omdenken alleen noem ik het anders. We leggen eerst de feiten op tafel en de feiten zijn slechts de kale feiten. Alle meningen, vooroordelen, wereldbeelden en overtuigingen worden er af gehaald. En dan gaan we eens van een andere kant naar de feiten kijken. Naast het feit dat dit erg leuke sessies zijn, zijn ze zeer inspirerend voor de deelnemers en weten ze een hele andere kijk op zaken te geven die al jaren op een bepaalde vaste manier gedaan worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank u