vrijdag 9 oktober 2009

Kaizen

Kaizen is een samenstelling van Kai (veranderen) en Zen (goed). Het gaat bij Kaizen dan ook om een verandering ter verbetering. En een verbetering is een verandering richting je doel. Teams spelen hierin een belangrijke rol.

Enkele jaren geleden heb ik backgammon weer opgepakt. Ik vind het een erg leuk spel, ken wat mensen die er erg goed in zijn (ja zelfs professioneel met veel succes in USA hebben gespeeld) en heb het vroeger voor de lol veel gespeeld. Tegenwoordig kun je gemakkelijk spelen op het Internet dus ik had mij toen voorgenomen om dagelijks een paar partijen te spelen. Iedere dag een paar partijen zodat ik iedere dag een klein beetje beter zou worden. Ik heb mezelf toen (in 2003) de nickname Kaizen14 gegeven (over die 14 ga ik nog wel eens wat schrijven, voorlopig is het genoeg om te weten dat een van mijn initiatieven bestaat onder de naam Buro14)


Het is natuurlijk niet mogelijk om van de ene op de andere dag een goede backgammon speler te worden. Kleine stapjes en iedere dag een beetje beter.

En ben ik een goede backgammonspeler geworden? Nee. Iedere dag staat ook letterlijk voor iedere dag en dat vergt discipline. En het zal wel een flauw excuus zijn maar ik had daar de tijd niet voor over. Achteraf bleek mijn doel ook helemaal niet krachtig genoeg. Het was voor mij eigenlijk helemaal niet belangrijk om een goede backgammon speler te worden. Ik vond het wel leuk om er goed in te worden maar meer was het niet.

Krachtige doelen die echt kost wat kost bereikt MOETEN worden, discipline, elke dag een beetje beter en een aantal onmisbare ingredienten voor een succesvolle verandering ter verbetering zijn aanwezig

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank u