donderdag 3 september 2009

Het levenswiel

Tijdens coaching sessies maak ik vaak gebruik van het levenswiel. Met dit instrument brengen de coachee en ik op gecontroleerde en procesmatige wijze een aantal grote groepen (rubrieken) in beeld die voor het leven van de coachee van belang zijn. Een voorbeeld van zo'n rubriek is "gezondheid" of "werk en carriere". Binnen zo'n rubriek brengen we dan concrete activiteiten onder. In de rubriek gezondheid past bijvoorbeeld gewicht, eten, sporten. Belangrijk is wel dat de activiteiten meetbaar gemaakt worden. Meestal gebruik ik daar SMART voor (specific, measurable, attractive, realistic en timeplan) omdat bijna iedereen daar wel van op de hoogte en mee vertrouwd is. Ik vind het overigens belangrijk om voor de A: attractive te nemen omdat doelen ook leuk en uitdagend moeten zijn willen ze gehaald kunnen worden.


Voor mezelf heb ik in de rubriek gezondheid oa staan dat ik voor juli 2010 een halve marathon gelopen wil hebben binnen 2 uur. Automatisch brengt dat een duidelijke planning met zich mee want je loopt uiteraard niet zomaar een halve marathon. En zeker als je geen 3*7 meer bent is het zaak om niet geblesseerd te raken en je niet over te belasten door te snel te veel te willen. Rustig opbouwen is het devies. Ondertussen heb ik er een klein jaartje triathlon training opzitten (nou, de achtste triathlon met 1 keer een deelname aan een olympische) en eigenlijk is dat erg lekker gegaan. Nu leg ik tijdelijk de focus op het lopen en dat gaat me steeds beter af. Na wat filmpjes over chi-running en de aanwijzingen van de looptrainers gaat het lopen steeds gemakkelijker en zelfs sneller. Afgelopen zondag heb ik de verkenning van het bridge-to-bridge parcours gelopen van de 10 mijl en dat ging prima. Niet eerder had ik 16 km achter elkaar gelopen en dat eigenlijk zonder neoemenswaardige problemen en zonder spierpijn de volgende dag. En gisteren heb ik de 12 km veldloop in Rozendaal gelopen over een behoorlijk geaccidenteerd terrein en ik was binnen in 1u12. Geen tijd die de krant haalt maar ik ben wel op de goede weg. Nou de echte bridge-to-bridge nog en dan in oktober de zevenheuvelenloop in NIjmegen. En misschien nog wat loopjes in oktober (maar het bridge seizoen gaat ook bijna weer beginnen).


"Iedere dag een beetje beter" is het devies en dat onderschrijf ik van harte.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank u