maandag 7 september 2009

het boek met de vijf ringen

Ik weet niet of iemand het boek kent (the book of five rings) maar anders is het hier te downloaden. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik er van moet denken. Aan de ene kant is het een geinig boek met regels voor strategieën, op een manier die me best wel aanspreekt. Het is op een strakke, Japanse samoerai manier uitgewerkt. Er is maar 1 weg en dat is DE weg (hoezo beetje blauw), het gaat om discipline, doorzettingsvermogen en een proces van continue leren. Aan de andere kant gaat het alleen maar om "het proces" en wordt de menskant vergeten, zoals in zoveel veranderingstrajecten die ik ben tegen gekomen. Tevens kan ik weinig met alle vechtscenes en manieren om tegenstanders een kopje kleineer te maken. Toch schijnt het in Japan een grote hit te zijn (geweest) tijdens de management studies en ook in Amerika is het een behoorlijke tijd populair geweest. Het zal allemaal wel metaforisch worden uitgelegd en dat is dan voor de trainers weer een dankbaar onderwerp om eens lekker mee te stoeien.
Ben benieuwd wat anderen er van vinden

3 opmerkingen:

  1. Dit boek wordt genoemd in "Joe Speedboot", vandaar mijn belangstelling. 48 blz-n is te doen.'n Gewaardeerde actie van u. Ik houd u op de hoogte. Robdedrop

    BeantwoordenVerwijderen

Dank u