maandag 30 mei 2011

De 3 belangrijkste Lean principes

Lean is een filosofie, een manier van leven. Organisaties die Lean inzetten als een project blijken vaak van een koude kermis terug te komen. Ik heb dat ondertussen diverse keren bij verschillende organisaties mogen zien. Langzaam maar zeker vallen afdelingen terug in de oude gewoonten. Lean wordt als een kunstje of instrument gezien en als de externe consultants weggaan verzuchtte eens iemand: "Pff, kunnen we eindelijk weer normaal gaan werken".
Persoonlijk vind ik het prettig om te werken met principes. Steeds kun je dan als persoon of organisatie je daden, acties, strategie meten aan deze principes. Stel je hebt als principe "ik wil gezond eten" dan is het eenvoudig om te zien wanneer je zondigt. En een keertje 'zondigen' is niet zo erg als je je er maar bewust van bent.

Mijn 3 belangrijkste Lean principes:

1. De klant centraal, denk vanuit de ander
2. Elimineer verspillingen, voeg waarde toe voor de ander
3. Kaizen: Elke dag een beetje beter

Waar het nu om gaat bij Personal Lean en bij Lean voor administratieve organisaties, de zorg, gemeenten is om de vertaalslag te kunnen maken. Ik zou het fantastisch vinden als leraren hun leerlingen als de klant zouden zien en het aan zouden durven vanuit de leerling te denken. Welke waarde kan ik als leraar toevoegen aan de leerlingen. Wat is het dat de leerlingen echt willen. Wat kan ik dan allemaal weglaten en hoe kan ik er voor zorgen dat ik hier elke dag een beetje beter in word.

Deze manier van denken kan enorme resultaten met zich meebrengen, zowel in je persoonlijke leven als bij organisaties. Bij dit denkproces gebruik ik technieken uit hele diverse werelden. Naast Lean gebruik ik de perspectieven van Ken Wilber en Spiral Dynamics, omdenken, NLP en diverse modellen uit de management literatuur. Maar daarover later meer ....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dank u